Het OPCIforum
Algemeen forum over Cochleaire Implantatie

Het is nu wo 26.06.2019 22:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
    Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp   
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oticon Neuro2 en sauna
BerichtGeplaatst: ma 25.03.2019 00:09 
Beginner
Beginner

Hallo, ik ben Ivonne en ga binnenkort een CI krijgen. Ik zou graag hierover iets willen weten. Ik weet dat je met de Oticon Neuro 2 kunt zwemmen (tot 3 m onder water). Maar weet iemand of je hiermee in de sauna mag. Dusmaw hoe zit het met hitte? Kan de Neuro 2 hier tegen? Ik hoop van iemand te horen. vr. groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25.03.2019 12:00 
Expert
Expert

Hallo Ivonne,

Fijn dat je voor CI gaat!
Over het algemeen moet je wel wat uitkijken met hitte, hoe dat met de Neuro 2 zit weet ik niet. Vocht en elektronica lijken me niet zo'n goede combinatie.
En wat doet jouw huid als je met een plastic hoes om de processor zit? Gaat het zweet irriteren?

Marja

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25.03.2019 17:40 
Expert
Expert

Hallo Ivonne,

Zoals Marja al schrijft: altijd voorzichtig met vocht en hitte!
Van mijn merk (AB) weet ik dat ze zeggen: niet doen. Nu heb ik het vermoeden dat dit bij Oticon niet veel anders zal zijn, maar als je het helemaal zeker wilt weten, neem dan even contact op met de klantenservice van Oticon.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26.03.2019 11:10 
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Voor de duidelijkheid is het goed om onderscheid te maken tussen het inwendige deel en de processor (het uitwendige deel). Van de drie leveranciers AB, Cochlear en MED-EL weet ik dat ze zeggen dat saunabezoek geen probleem oplevert voor het inwendige deel. Dat zal voor Oticon Medical niet anders zijn. Het uitwendige deel is gemaakt om tegen temperaturen van maximaal 40-45graden te kunnen, de hoge temperaturen van een sauna gaan daar overheen. Het advies is om de processor op te bergen buiten de sauna, bijvoorbeeld in een droogdoos.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26.03.2019 13:28 
Expert
Expert

tc schreef:
Voor de duidelijkheid is het goed om onderscheid te maken tussen het inwendige deel en de processor (het uitwendige deel). Van de drie leveranciers AB, Cochlear en MED-EL weet ik dat ze zeggen dat saunabezoek geen probleem oplevert voor het inwendige deel. Dat zal voor Oticon Medical niet anders zijn. Het uitwendige deel is gemaakt om tegen temperaturen van maximaal 40-45graden te kunnen, de hoge temperaturen van een sauna gaan daar overheen. Het advies is om de processor op te bergen buiten de sauna, bijvoorbeeld in een droogdoos.

Goed advies van TC e.a. Oticon wijkt niet af wat betreft deze adviezen. Implantaat, geen probleem. Processor, liever niet. Zelf heb ik wel eens in een sauna met processor op gezeten. Niet aangenaam. Bijkomend nadeel: door transpiratie werd de processor kletsnat en duurde best lang eer de processor weer droog was.
Groet, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26.03.2019 22:55 
Expert
Expert

Processor in de droogdoos opbergen....in een kluisje bij de sauna?

Een keer zat er vocht in mijn hoortoestellen. Ik ging rechtstreeks van een aktiviteit naar het zwembad. Hoortoestellen in doosjes in mijn schoenen. In de kluis natuurlijk.
Na die reparatie liet ik de hoortoestellen thuis. CI precies hetzelfde. Het wordt alleen moeilijker in een onbekend zwembad in een andere plaats.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]