Het OPCIforum
Algemeen forum over Cochleaire Implantatie

Het is nu wo 26.06.2019 22:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
    Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp   
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13.05.2016 07:47 
Expert
Expert

Via EuroCIU hebben we het verzoek gehad om onderstaande vragenlijst over het tolkgebruik in Nederland in te vullen.
De (engelstalige) vragenlijst kan tot 20 mei worden ingevuld en is te vinden op : https://www.surveymonkey.com/r/captioning_survey
Vraag ook andere mensen hem in te vullen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13.05.2016 20:03 
Expert
Expert

Hallo Oliver,

Wat is dat voor een organisatie?
Wat gaan ze met de resultaten doen?
Als vooral plots- en laatdove CI-gebruikers deze lijst invullen, dan krijg je wel een vertekend beeld.
Hoe zit het met tolkinzet door kinderen met CI?
En met vroegdove CI-dragers? Het zou me niks verbazen dat deze 3 groepen een totaal ander plaatje laten zien van tolkinzet.
Zowel kwantitatief % van de doven, als kwalitatief. Plus het omgaan met tolken, daar zit ook nog verschil in.

Als je wilt dat vroegdoven de enquete invullen, dan moet die vertaald worden........het is maar een week...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13.05.2016 22:49 
Expert
Expert

Marja15 schreef:
...
Wat is dat voor een organisatie?
...

Het zijn 2 organisaties: de Internationale Federatie voor Slechthorenden en de Wereld-Federatie van Doven
Marja15 schreef:
...
Wat gaan ze met de resultaten doen?
...

Het doel van de enquête is om de kwaliteit (en eventueel kwantiteit, denk ik dan bij mezelf) van het tolken bij internationale evenementen (zoals van de Verenigde Naties) te verbeteren.
Marja15 schreef:
...
Als vooral plots- en laatdove CI-gebruikers deze lijst invullen, dan krijg je wel een vertekend beeld.
Hoe zit het met tolkinzet door kinderen met CI?
En met vroegdove CI-dragers? Het zou me niks verbazen dat deze 3 groepen een totaal ander plaatje laten zien van tolkinzet.
Zowel kwantitatief % van de doven, als kwalitatief. Plus het omgaan met tolken, daar zit ook nog verschil in.
...

Daar kan ik geen antwoord op geven omdat ik te weinig van de materie weet.
Marja15 schreef:
...
Als je wilt dat vroegdoven de enquete invullen, dan moet die vertaald worden........het is maar een week...

Voor een vertaling is het te kort dag, ja.
Zijn er overeenkomsten tussen de Engelse en de Nederlandse gebarentaal? Of is er een internationale gebarentaal? Bij de vragen zitten filmpjes waarin getolkt wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14.05.2016 17:04 
Expert
Expert

Citaat:
Zijn er overeenkomsten tussen de Engelse en de Nederlandse gebarentaal? Of is er een internationale gebarentaal? Bij de vragen zitten filmpjes waarin getolkt wordt.

Er zijn wel wat overeenkomsten tussen Engels en Nederlandse gebarentaal.
Er is wel een soort levende internationale gebarentaal, maar daar zijn geen grammaticaregels voor vastgelegd.
Er zitten filmpjes bij, o, dan kijk ik wel, desnoods online woordenboek, bedankt!

Ik ben naar een congres geweest. Er stonden 5 tolken te gebaren op het podium!
Een tolk Spaans gebarentaal (die hebben zelfs 2 gebarentalen!), Nederlandse Gebaren Taal, Franse en in het Engels zelfs 2: Engels en Iers of ASL dat weet ik al niet meer....ASL = American Sign Language

Huisregel: duidelijk aangeven als je iets niet snapt, want dit is geen normale situatie om met zoveel doven uit zoveel verschillende landen samen te zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14.05.2016 17:26 
Expert
Expert

Ik heb verder gekeken. Leuk filmpje "Day of the life of Lorin"
Lorin werkt als advocaat in de rechtbank.
Mét schrijftolk! Hoortoestel of CI dat is mij niet duidelijk, in elk geval heeft ze een schrijftolk tijdens haar werk. Heel belangrijk in dat werk dat je alle kleine woordverschillen meekrijgt!

Het gaat vooral over schrijftolken.
Heleboel gebarende doven die enthousiast zijn over schrijftolken.
Maar er is ook een groep doven die er niet mee geholpen is, daar moet ook aandacht voor zijn.
Ik kijk nogal vanuit Dovencultuur, maar dat wisten jullie al he?

Als ik het goed begrijp worden er vooral mensen gezocht die een internationale bijeenkomst hebben meegemaakt, betaald door de VN....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14.05.2016 18:35 
Expert
Expert

Fijn dat je hier toch iets mee kunt. Zoals gezegd, heb ik de b... verstand van gebarentaal, en maar heel weinig van tolken. :hum:
Marja15 schreef:
...

Als ik het goed begrijp worden er vooral mensen gezocht die een internationale bijeenkomst hebben meegemaakt, betaald door de VN....

Zoals ik het begrepen heb, willen ze juist ook van anderen een terugkoppeling krijgen, zodat het ook voor diegenen die nog niet op internationale bijeenkomsten zijn geweest interessant zou kunnen worden om er naartoe te gaan.
Ik had het idee dat de VN tot dit onderzoek heeft aangespoord, zodat "hun" bijeenkomsten beter toegankelijk worden voor doven en slechthorenden. Maar niet perse dat het "alleen" om door de VN gesponsorde bijeenkomsten gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]